Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogik

Pædagogik

Vuggestuen Refmosegård arbejder ud fra teorien 'zonen for nærmeste udvikling' (Lev Vygotskij).

Vi er underlagt det samme politiske retningslinjer, som andre dagtilbud i kommunen og arbejder derfor også med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan.

Med ud­gangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag samt de seks læreplanstemaer og de tilhørende pæda­gogiske mål for sammen­hængen mellem det pæda­gogiske læringsmiljø og børns læring planlægger vi vores arbejde og bruger redskabet 'smitte-model' til dokumentation, som sørger for vi kommer hele vejen rundt om læreplans arbejdet. 

Sådan arbejder vi med:

”Man skal øve sig for at udvikle kompetence”

 

De første 1000 dage af et barns liv er utroligt vigtige og danner fundamentet for barnets videre liv. Kvaliteten af omsorgen og pædagogikken, måden vi er sammen på, taler med og møder hinanden er kendetegnet ved ordentlighed, empati og gensidig respekt. Det faglige niveau er højt og vi bestræber os på hele tiden at blive mere nuanceret i vores perspektiver og højne vores viden.

 

Det gode og udviklende samarbejde med forældrene har stor betydning og værdi for os. Forældrene er de vigtigste voksne i det lille barns liv, og det er forældrene, der kender barnet bedst. Derfor er det vigtigt for os kontinuerligt at være i dialog med forældrene om det enkelte barns trivsel og udvikling. Hver familie er unik og vi anerkender, at der er forskellige måder at opdrage og være familie på.

 

”Ingen kan alt, men alle kan noget”, og sammen kan vi rigtig meget. Når man er lille og skal lære at være i verden, er der meget man skal øve sig på. Vuggestuen er én stor øveplads. Alle skal øve sig før de bliver gode til noget og dermed har udviklet kompetencer.

Fundamentet for udvikling i det lille barns liv er tryghed og positive og nærende relationer. Alle børn i vuggestuen mødes med omsorg, tryghed og anerkendelse. Vuggestuen er et rart og trygt sted at være. Her mødes man hver dag med en godmorgenhilsen og de voksne er i børnehøjde og uddeler masser af kram og omsorg til alle børn.

I vuggestuen ser vi det enkelte barns potentialer og fejrer de små udviklingssucceser. Barnet skal føle sig betydningsfuld for fællesskabet og som individ, og føle at man er god nok, som man er. Vi lægger stor vægt på at møde barnet i dets følelser og anerkender og hjælper barnet igennem de svære følelser. Vi sætter ord på barnets følelser, handlinger og oplevede intentioner. Børn, der græder, bliver altid trøstet.

Vi arbejder med struktur således, at der skabes genkendelige, forudsigelige og dermed trygge og udviklende rammer for børnene. Vi har igennem hele dagen fokus på selvhjulpenhed. Vi understøtter børnenes initiativer og hjælper dem til at få øje på egne styrker og hvordan de kan hjælpe deres vuggestuevenner. Herigennem opnås små succesoplevelser, som er med til at styrke barnets selvværd og selvtillid.

 

 

Vi har fokus på at give børnene medbestemmelse og giver dem overskuelige valg og muligheder, således at de er medskabere af deres egen hverdag.

Legen har uendelig stor betydning for barnets udvikling. Igennem legen dannes der erfaringer med verden og hvordan man selv kan påvirke og være i verden. De voksne er opmærksomme på hvornår de skal gå foran/ved siden af/bag ved i legen. Vi arbejder kontinuerligt med zonen for nærmeste udvikling, og ved at børn skal udfordres forskelligt.

Det er altid den voksne, der har ansvaret. Når vi ønsker at se en ændring i et barns adfærd, så justerer vi på de voksnes tilgang til barnet og de rammer der sættes, for herigennem at skabe nye muligheder for barnet.

Der skal arbejdes og udvikles pædagogiske læringsmiljøer gennem hele dagen både i spontane- og rutinesituationer.

Andre væsentlige elementer, som også indgår i det pædagogiske grundlag, er inddragelse af børneperspektivet, forældresamarbejde om børns læring, barnets demokrati og medbestemmelse, sammenhæng til skolen og etablering af en evalueringskultur.

Alle Høje-Taastrups dagtilbud er sammen på en udviklingsrejse, som har følgende fokus:

2019/2020: Børnesyn

2020/2021: Legens betydning

2021/2022: Forældresamarbejde

Ydermere arbejder vi i vuggestuen i 2021 med LAHOPL, hvor emnet er Verdenen omkring os.

Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i seks læreplanstemaer samt mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring.

Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for og på tværs af følgende seks læreplanstemaer:

1. Alsidig personlig udvikling

2. Social udvikling

3. Kommunikation og sprog

4. Krop, sanser og bevægelse

5. Natur, udeliv og science

6. Kultur, æstetik og fællesskab.

 

ref. dagtilbudslovens § 8, stk. 2 og 4

Kontakt

Vuggestuen Refmosegård
Møllevej 10, Fløng
2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 31 00

Leder:  Susanne Alveen Schmidt
e-mail: Susanneal@htk.dk 

Åbningstider

Mandag - torsdag: kl. 6.30-17.00

Fredag: kl. 6.30-16.30

Lukkedage