Velkommen
Her finder du praktiske informationer og andre nyttige oplysninger, når du og dit barn er ny i institutionen.
Praktiske informationer
Personalet i Vuggestuen Refmosegård vil gerne byde jer og jeres barn velkommen.
Vi ser frem til et godt samarbejde informere jer om praktiske oplysninger og vil samtidig give jer et lille indblik i jeres barns kommende hverdag i huset.
Starten på vuggestuelivet
Det kan være overvældende at starte i vuggestuen, da jeres barn får mange nye indtryk, møder nye børn og voksne og skal forholde sig til nye rutiner.
Nogen børn er utrygge i den første tid, så det er vigtigt, at I som forældre giver jeres barn tid og ro til at falde til, så jeres barn får en god oplevelse ved at starte i vuggestuen.
For at gøre begyndelsen så blid som muligt for jeres barn, er det en god idé:
- At I sætter tid af til en tryg og god indkøring. Da børn reagerer forskelligt på indkøring, har vi ikke sat tid på, hvor lang tid en indkøring varer, men vi opfordrer til, at I som minimum bruger en uge.
- At de første dage bliver så korte som mulige.
- At I stiller spørgsmål og spørger ind, hvis I undrer jer.
- At I fortæller os mest muligt om jeres barn, som kan have betydning for barnets dag i vuggestuen.
Det gode måltid
Vi ser det pædagogiske måltid, som et tidspunkt på dagen hvor samtale og nærvær er i højsæde.
Dét at indtage et fælles måltid, handler ikke kun at få mad i vores maver, men er et pædagogisk læringsrum, hvor mange temaer er i spil.
Det gode måltid giver mulighed for, at børnene udvikler sig indenfor de sociale og personlige kompetencer.
Under måltidet beskæftiger vi os med sprog, selvhjulpenhed, turtagning, behovsudsættelse, nysgerrighed, samt forskellige smags- og sanseoplevelser.
Vi er bevidste om, at vi som pædagogisk personale er rollemodeller for børnene og at vi har ansvaret for at skabe en rar, tryg og tillidsvækkende stemning omkring måltidet.
Vi taler positivt om maden, er nærværende i samspillet og henvender os til børnene i en omsorgsfuld tone og stiller krav der er passende ift. det enkelte barns nærmeste zone for udvikling.
- Måltidet skal være en positiv oplevelse for alle børn.
- Den voksne skal skabe en rar og tryg stemning omkring måltidet.
- Ingen ”tvinges” til at spise maden.
- Når maden er sat på bordet, taler den voksne med børnene om, hvad vi skal spise – hvad maden hedder, hvilke farver den har, hvordan det smager m.m.
- Børnene øser selv mad op/ tager selv med hjælp og støtte fra den voksne.
- Alle de børn som kan, får tilbudt at spise selv – de mindste med hjælp fra den voksne.
- De voksne understøtter snak/sprog ved måltidet, ved bl.a. at være nærværende, have øjenkontakt og bruge babytegn.
- Vi sidder roligt ved bordene, og farer ikke rundt og henter/ordner ting under måltidet.
- Man må gerne drikke, mens man spiser. Der serveres oftest vand til måltiderne.
- Den voksne må vurdere hvor meget vand, det enkelte barn skal have tilbudt (nogle børn drikker sig mætte).
- Man må selv bestemme i hvilken rækkefølge, man har lyst til at spise maden. Det betyder f.eks., at kartofler og grønt ikke kommer før kødet eller lign. Den voksne vejleder barnet, så det får tilbudt lidt af det hele.
- Også når der er madpakker til frokost, bestemmer barnet selv i hvilken rækkefølge, maden skal spises. Det mad barnet har fået med hjemmefra, er alt sammen noget, som forældrene synes er ok. Hvis der opstår udfordringer vedr. madpakkens indhold, taler vi med de enkelte forældre om det.
- Ingen behøver at spise op, hvis man er mæt. Heller ikke selv om man selv har øst op (nogle gange kan øjnene mere end maven).
- De voksne omtaler altid maden positivt (de voksnes personlige og private holdninger til mad og måltider, hører til der hjemme).
- Der er et lille pædagogisk måltid til alle voksne.
- Hvis vi må vente på maden, kan tiden gå med fællessang, historiefortælling m.m.
- Bordet dækkes med tallerkner, kopper og bestik.
- Vand serveres altid i kander, som børnene selv kan hælde fra.
- Frokosten spises ved flere borde / i mindre grupper.